Monday, June 23, 2008

ERA DIKTATOR YANG PENUH KEMAJUAN


Salamm... lama dah tak update blog sebab masalah yang tak dapat dielakan(RM,RM,RM)..
Dizaman aku hidup di era Tun Mahatir,aku berasa amat selesa dgn corak pemerintahan beliau walaupun ada setengah-setengah pihak mendakwa yg TM mengamalkan corak pemerintahan kuku besi yang terpaksa mengikut telunjuknya.Tetapi apa yg diamalkan TM pada masa itu telah berjaya membawa MALAYSIA kesatu tahap yang kita sendiri tidak boleh kita pikirkan. Dari sebuah negara yang tidak mempunyai apa-apa sehingga berjaya meletakan MALAYSIA tinggi di mata dunia.
Mungkin kini mereka sudah lupa jasa yang ditaburkan oleh TM dgn segala tohmahan yang dilemparkan keatas beliau.. Yang lebih memilukan ada yg mendakwa TM habiskan duit rakyat,TM dah nyanuk dan yang terbaru TM sebagai DIKTATOR.. Aku bukanlah Kroni TM tetapi sebagai rakyat biasa, aku sendiri dapat merasai senario ekonomi,politik dan lain-lain sudah tak stabil.dengan krisis global (MINYAK,MAKANAN) meninpa dunia,kita memerlukan seorang PM yang dapat MENRINGANKAN sedikit beban semua rakyat.. Mungkin saya tak belajar sampai OXFORD tetapi mekanisma baru kerajaan terhadap subsidi MINYAK amat membebankan Rakyat.Sebelum ni MEREKA sibuk dgn kenderaan asing yang membeli petrol di sempadan dengan mendapat harga subsidi tapi sekarang ni diaorg boleh beli dah dan yang terbaru nak buat pump berasingan pulak..MEREKA ni tak pernah terfikir ke yang kita mempunyai MYKAD yang keselamatan terjamin dari dicerobah..jadi dari pandangan saya apa salahnya setiap penguna rakyat MALAYSIA yang mahu membeli petrol atau diesel mesti meleret MYKAD di mesin pam yang tersedia dan mereka akan mendapat harga yg di subsidi oleh kerajaan. Jadi pada kenderaan asing mereka mesti membayar petrol atau diesel dalam harga pasaran. Kan lebih mudah.
Aku ambil contoh seorg yang bekerjaya sebagai pengunting rambut(barber) ,kalau kita lihat kerjaya ini cuma 10% terlibat secara langsung dengan pengunaan MINYAK tetapi apakan daya kos sara hidup yang tinngi mereka terpaksa menaikkan kadar upah utk menstabilkan kos sara hidup mereka..
Kadang-kadang aku terfikir SISTEM KUKU BESI yang dikatakan oleh mereka sekarang lebih EFEKTIF dari SISTEM DEMOKRASI TERBUKA yang diamalkan oleh mereka.
Ok disini saja celoteh aku tentang kerajaan sekarang tunggu post yang terbaru dari saya..
tq...cau cin cau

No comments: